Det är så märkligt vad en berättelse kan göra. En berättande lärare som jag blir formligen söndertjatad på rasten, i korridoren eller i bamba. ”Snälla berätta en till!” Jag har lovat mig själv att alltid försöka berätta en saga när…
Att berätta är väl ingen konst?
Eller är det precis det det är? I undervisningssammanhang, med didaktiska glasögon, är det en fråga om teknologi. Att kunna använda ett verktyg, ett redskap för att uppnå vissa mål. Att få elever att minnas fakta, förstå sammanhang eller för…
Etymologiska utflykter
Frågan är vad man kan lära sig om ordens historia? Har det någon betydelse att veta vad orden hade för betydelse förut? Har inte ordet sin egentliga mening i den kontext där ordet har sin levande och pulserande betydelse. Likväl…
Hinner du berätta?
Det absolut bästa sättet att nå alla elever i en klass, samtidigt som man når var och en, är att berätta. Elever, precis som vilken människa som helst, längtar efter att få höra en historia, att få vara med om…