9789144100692 Äntligen kommer vår nya bok om muntligt berättande och undervisning. Jag har skrivit den tillsammans med Michael Lundgren och vi har uppmuntrats att göra det framför allt från Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs Universitet och stadsdelen Östra Göteborg.  Eftersom vi har erfarenhet att arbeta med berättande i första hand i  flerspråkiga klassrum så är exempel hämtade därifrån men metoder, lekar, berättelser och teorier går alldeles utmärkt att överföra till andra sammanhang också. Boken är utgiven av Studentlitteratur.

Så här står det på baksidestexten:

Elever och lärare kan ha olika språk och skiftande kulturell bakgrund men glädjen i berättandet förenar, och mötet som det muntliga berättandet kan skapa är unikt. Det är inte skenet från den karismatiska berättaren utan snarare närvaron av den berättande läraren som bäst beskriver berättande i didaktiska sammanhang.

Författarna beskriver hur lärare och elever kan använda det muntliga berättandet i syfte att utveckla språkliga färdigheter, reflektera över händelser, skapa mening och förståelse av ämnesundervisningen samt väcka nyfikenhet och intresse. De resonerar även kring berättandets och berättelsers hälsobefrämjande och identitetsstärkande potential. Genom en mängd förslag på lekar, övningar och berättelser att starta med visar författarna hur lärare och elever kan utveckla och öva upp sin förmåga att berätta.

Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum vänder sig till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare i alla ämnen och skolformer samt till andra praktiker i pedagogisk verksamhet.