bok1Möten med berättande (2011)

Ola Henricsson är lärare, berättare, fortbildare och författare. Han har arbetat med muntligt berättande och skola i över tio år. Han lockar fram berättarlusten och lyssnarglädjen på ett enkelt sätt.

En viktig poäng i hans arbete är att barnen och ungdomarna är delaktiga. De får börja med att träna djuplyssnande, leka, berätta och så småningom själva kunna behärska konsten att berätta en historia. Ola, som också skriver sånger och spelar gitarr, väver in musiken i sina berättelser på effektivt sätt.

Han håller regelbundet fortbildningar för lärare i berättande och undervisning och kan dela med sig av sina erfarenheter till lärare på skolan i samband med serierna. I det ämnet har han också skrivit en bok: ”Möten med berättande”.

 

Ola Henricsson är lärare från Göteborg, han har under många år intresserat sig för muntligt berättande. Han arbetar även med att fortbilda och inspirera andra lärare i berättarkonsten. Boken innehåller många anekdoter inom olika genrer som Ola Henricsson och andra har berättat för barn och ungdomar. Han redogör för möten och episoder som uppstått under och efter berättarstunder. Det är en lättläst och rolig bok indelad i kapitel som t.ex. behandlar ”Lyssnaren” som är nästan lika viktig som berättaren. Vi får tips om hur man kan använda sitt berättande i temaarbeten i skolan. Jag blev själv väldigt inspirerad av att läsa boken och kommer absolut att prova några av historierna på mina elever, det är väl investerad tid att lära sig en historia utantill!

Marianne Ericsson Btj

 

Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum (2016)

Jag kan medd9789144100692ela att i dagarna har det släppts en bok, på Studentlitteratur, om muntligt berättande och undervisning som jag skrivit tillsammans med Michael Lundgren.  Eftersom vi har erfarenhet att arbeta med berättande i första hand i  flerspråkiga klassrum så är exempel hämtade därifrån men metoder, lekar, berättelser och teorier går alldeles utmärkt att överföra till andra sammanhang också.

Så här står det på baksidestexten:

Elever och lärare kan ha olika språk och skiftande kulturell bakgrund men glädjen i berättandet förenar, och mötet som det muntliga berättandet kan skapa är unikt. Det är inte skenet från den karismatiska berättaren utan snarare närvaron av den berättande läraren som bäst beskriver berättande i didaktiska sammanhang.

Författarna beskriver hur lärare och elever kan använda det muntliga berättandet i syfte att utveckla språkliga färdigheter, reflektera över händelser, skapa mening och förståelse av ämnesundervisningen samt väcka nyfikenhet och intresse. De resonerar även kring berättandets och berättelsers hälsobefrämjande och identitetsstärkande potential. Genom en mängd förslag på lekar, övningar och berättelser att starta med visar författarna hur lärare och elever kan utveckla och öva upp sin förmåga att berätta.

Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum vänder sig till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare i alla ämnen och skolformer samt till andra praktiker i pedagogisk verksamhet.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>